Eurajoki-logo, linkki etusivulle
Rakennusvalvonta2025-07-09T12:12:05+02:00
Asuminen ja ympäristö

Rakennusvalvonta

Rakennusvalvonta on viranomaistoimintaa, jonka tavoitteena on mm. edistää hyvää rakennustapaa, turvallisen, terveellisen ja viihtyisän rakennetun ympäristön toteutumista, kehittämistä ja säilymistä.

Rakentamislaki sekä sen nojalla annetut säädökset ja määräykset ohjaavat rakennuskohteiden rakentamista. Rakentaminen edellyttää pääsääntöisesti aina luvan hakemista. Rakentamislaissa on vapautettu vaikutuksiltaan vähäisempiä rakennushankkeita luvantarpeesta. Huomioitavaa on, että luvantarpeesta vapautetuissa rakennushankkeissakin tulee noudattaa rakentamista ohjaavia määräyksiä ja rakennushankkeessa tulee olla mm. pätevät suunnittelijat. Hankkeeseen ryhtyvän vastuulla on huolehtia, että nämä asiat toteutuvat (Rakentamislaki 91 § Rakennushankkeeseen ryhtyvän huolehtimisvelvollisuus). Laki asettaa rakentamisen laadulle minimitason, mutta rakennushankkeeseen ryhtyvä voi aina vaatia myös parempaa.

Kunnan rakennusvalvonnan tehtävä on yleisen edun kannalta valvoa rakennustoimintaa ja osaltaan huolehtia, että rakentamisessa noudatetaan voimassa olevia lakeja ja asetuksia.

Kunnan rakennusvalvontaviranomaisen tehtävät

Rakennusvalvontaviranomaisen tehtävänä on valvoa kaavojen noudattamista, huolehtia rakentamista ja muita toimenpiteitä koskevien lupien käsittelemisestä sekä osaltaan valvoa rakennetun ympäristön ja rakennusten kunnossapitoa ja hoitoa siten kuin siitä säädetään. Rakennustarkastaja on rakentamislakiin perustuvissa tehtävissään rakennusvalvontaviranomaisen (ympäristölautakunta) alainen.

Eurajoen kunnan rakennusjärjestyksen uudistaminen 2025

Rakennusjärjestys on rakentamista ohjaavia lakeja ja asetuksia sekä kunnan kaavoja täydentävä asiakirja. Sen tehtävänä on antaa paikallisista oloista johtuvia rakentamista ja hyvän elinympäristön toteutumista ja säilyttämistä koskevia määräyksiä, jotka toimivat suunnitelmallisen ja sopivan rakentamisen ohjeena kunnan eri alueilla.

Uuden rakentamislain astuessa 1.1.2025 voimaan on kunnassa nähty tarpeellisena uudistaa rakennusjärjestystä. Eurajoen kunnan nykyisessä 1.7.2024 voimaan tulleessa rakennusjärjestyksessä on osittain jo huomioitu lainsäädännön tuomia muutoksia, mutta rakennusjärjestys tulee saattaa kokonaisuudessaan vastaamaan uutta muuttunutta lainsäädäntöä.

Rakennusjärjestyksen uudistamisen aikataulutavoitteena on saada uusi rakennusjärjestys laadittua kevään 2025 aikana niin, että se tulisi voimaan syksyllä 2025.

Rakennusjärjestyksen laadinnan tulee olla avointa ja vuorovaikutteista. Rakennusjärjestyksen valmistelusta vastaa ympäristölautakunta ja voit seurata rakennusjärjestyksen uudistustyön edistymistä kunnan verkkosivuilla.

Osallistumis- ja arviointisuunnitelma

Kunnanhallituksen pöytäkirja 17.12.2024

Rakennusjärjestys ehdotusvaihe

Rakennusjärjestys nähtävillä 21.5.-23.6.2025 (30 pv)

Ympäristölautakunnan pöytäkirja 13.5.2025_§37

Rakennusjärjestys 2025 EHDOTUS 13.5.2025

Osallistumis- ja arviointisuunnitelma

Mielipiteet ja muistutukset:

Mahdolliset mielipiteet ja muistutukset nähtävillä olevista rakennusjärjestyksen vaiheista tulee toimittaa mainittuna nähtävillä oloaikana seuraavasti:

Sähköpostitse:

[email protected]

Postitse osoitteella:

Eurajoen kunta/rakennusvalvonta

Kalliotie 5

27100  Eurajoki

Mielipiteessä tai muistutuksessa tulee mainita ”Rakennusjärjestys 2025”.

Rakennusvalvontapalvelut

Eurajoen rakennusvalvonnassa on otettu käyttöön sähköinen lupa-asiointipalvelu Lupapiste.

Rakennushankkeiden ennakkoneuvonta ja lupahakemusten jättäminen onnistuu kätevästi palvelun kautta milloin tahansa ja palvelun kautta näet hankkeesi etenemisen.

Asiointipalvelu löytyy osoitteesta:

www.lupapiste.fi

Päätösten julkipanolistat:

Julkipano – Lupapiste

Asiakkaita pyydetään ottamaan ensisijaisesti yhteyttä Lupapisteen kautta tai sähköpostitse paikalla käynnin sijasta.
Rakennusvalvonnan henkilöstö työskentelee osittain etänä, eikä henkilökohtaista palvelua pystytä tällöin takaamaan. Mikäli virastokäynti on välttämätön, tulee siihen varata aika tarkastajalta.
Mikäli tarkastajaa ei saa kiinni, voitte jättää toimistosihteerille soittopyynnön tai lähettää sähköpostia suoraan tarkastajalle.
Suunnittelijat voivat lähettää tarkastajille suunnitelmat ja luonnokset ennakkoon sähköpostilla.
Toistaiseksi vain pakolliset katselmukset suoritetaan.

Rakentamislupa

Rakennuksen rakentaminen edellyttää pääsääntöisesti aina rakentamislupaa. Myös rakennuksen laajentaminen tai uudisrakentamiseen verrattava muutostyö vaatii rakentamislupaa. (Rakentamislaki 42 §)

rakentamislupaa edellyttäviä toimenpiteitä ovat esimerkiksi:

  • uuden rakennuksen rakentaminen
  • rakennuksen laajentaminen
  • uudestaan rakentamiseen verrattava muutostyö (vanhan rakennuksen rakennusosien uusiminen uudisrakentamiseen verrattavalla tavalla)
  • rakennuksen kerrosalaan laskettavan tilan lisääminen ( esim. ullakkotilan muutos asuintilaksi, autokatoksen muutos autotalliksi, autotallin muutos asuintilaksi tai vast.)
  • muu korjaus- ja muutostyö, jos sillä voi olla vaikutusta rakennuksen käyttäjien turvallisuuteen ja terveydellisiin oloihin (esim. uutta savupiippua vaativa tulisija)
  • rakennuksen tai sen osan käyttötarkoituksen olennainen muutos (esim. loma-asunnon muutos pysyväksi asunnoksi, varaston muutos korjaamoksi, karjarakennuksen muutos konesuojaksi yms.)
  • jos rakennus on alle 30 m², ei tarvitse lupaa

Purkamislupa ja -ilmoitus

Purkamislupa tarvitaan pääsääntöisesti, jos purettava rakennus

  • sijaitsee asemakaava-alueella
  • sijaitsee alueella, jolla on voimassa rakennuskielto asemakaavan laatimiseksi
  • sijaitsee yleiskaava-alueella ja yleiskaavamääräys vaatii purkamisluvan hakemista
  • talousrakennukselle tai vähäiselle rakennukselle, jos rakennusta voidaan pitää historiallisesti tai rakennustaiteellisesti arvokkaana tai tällaisen kokonaisuuden osana

Purkamislupaa ei tarvitse hakea erikseen, jos purkaminen on käsitelty voimassa olevassa rakentamisluvassa tai jos purkaminen on käsitelty alueidenkäyttölain mukaisessa katusuunnitelmassa tai hyväksytyssä tie- ja ratasuunnitelmassa.

Mikäli purkamiseen ei tarvita lupaa, tulee rakennuksen tai sen osan purkamisesta kuitenkin ilmoittaa 30 päivää ennen työhön ryhtymistä (purkamisilmoitus). Ilmoituksen perusteella harkitaan mahdollisen purkamisen tarve.

Maisematyölupa

Maisematyöluvan tarvitsee asemakaava-alueella puiden kaatamiseen, maisemaa muuttavaan maanrakennustyöhön sekä muihin vastaaviin toimenpiteisiin.

Maisematyölupa tarvitaan muilla alueilla:

  • yleiskaava-alueella, jos niin määrätään yleiskaavassa
  • ranta-asemakaava-alueella, jos niin määrätään ranta-asemakaavassa
  • alueilla, jolla on voimassa rakennuskielto asemakaavan tai yleiskaavan laatimisen tai muuttamisen takia

Maisematyölupaa ei tarvita

  • jos toimenpide on vaikutuksiltaan vähäinen
  • jos toimenpide tarpeellinen yleis- tai asemakaavan toteuttamiseksi
  • puiden kaatamiseen yleiskaavassa maa- ja metsätalousvaltaiseksi alueeksi osoitetulla  alueella
  • myönnetyn rakentamisluvan mukaisten töiden tekemiseen
  • jos toimenpide perustuu liikennejärjestelmästä ja maanteistä annetun lain mukaiseen  hyväksyttyyn tiesuunnitelmaan

Rakentamisluvan hakeminen ja myöntäminen

Rakentamislupaa haetaan pääsääntöisesti Lupapiste.fi palvelun kautta. Lupaa haetaan samalla tavalla luvan tyypistä riippumatta. Lupapiste ohjaa luvan jättämistä hankkeen tyypin mukaan. Eurajoen kunnan kotisivuilta kohdasta rakennusvalvonnan lomakkeet löytyy lomake, jos sinulla ei ole mahdollisuutta hakea lupaa Lupapisteen kautta. Rakentamislupahakemukseen on liitettävä mukaan erinäinen määrä liitteitä, kuten:

  • selvitys rakennuspaikan hallintaoikeudesta, lainhuutotodistus tai kopio kauppakirjasta
  • kaupparekisteriote, mikäli hakijana on osakeyhtiö tai kommandiittiyhtiö
  • rakennushankeilmoitus, RH-1 ilmoitus
  • pääpiirustukset kahtena (2) sarjana
  • selvitys naapurin kuulemisesta/suostumuksesta
  • mahdollinen poikkeamispäätös/suunnittelutarveratkaisu
  • tieliittymälupa, mikäli rakennushanke edellyyttää uuden liittymän tekemistä yleiselle tielle
  • suunnitelma jätevesien johtamisesta, jollei ole mahdollista liittyä kunnan verkkoon
  • energiatodistus ja -selvitys

Rakentamislupahakemuksessa on ilmoitettava hankkeelle pätevä pääsuunnittelija (asuinrakennushankkeissa vähintään rakennusmestari-tasoinen koulutus). Pääsuunnittelijan tehtävänä on mm. huolehtia rakennushankkeen suunnitelmien riittävästä laadusta ja laajuudesta niin, että suunnitelmilla voidaan osoittaa rakentamiselle asetettujen vaatimusten täyttyminen. Lisää pääsuunnittelijan tehtävistä on mainittu Suomen RakMk osassa A2.
Pääpiirustuksilla tarkoitetaan pohja-, leikkaus- ja julkisivupiirustuksia.

Rakentamisluvan saatuaan rakentajan on haettava hankkeelle vastaava työnjohtaja (voidaan ilmoittaa jo hakuvaiheessa) ja kvv-työnjohtaja (kiinteistön vesi- ja viemäritöistä vastaava) sekä pyydettävä rakennusvalvontaviranomaiselta aloituskokouksen pitämistä, mikäli tätä on lupapäätöksessä edellytetty. Aloituskokous pidetään ennen rakennustöiden aloittamista.

Rakentamisluvan myöntäminen

  • Rakentamisluvan myöntää kunnan rakennusvalvontaviranomainen
  • Luvan hakijan pyytäessä, kunta voi ratkaista sijoittamisen edellytysten olemassaolon erillisellä päätöksellä (sijoittamislupa)

Rakennushankkeeseen ryhtyvän on huolehdittava, että aloituskokous pidetään ennen rakennustyön aloittamista. Aloituskokouksessa on oltava läsnä ainakin rakennusvalvontaviranomaisen edustaja, rakennushankkeeseen ryhtyvä tai tämän edustaja, rakennuksen pääsuunnittelija sekä vastaava työnjohtaja.

Aloituskokouksessa todetaan ja merkitään pöytäkirjaan rakennushankkeeseen ryhtyvää koskevat velvoitteet, suunnittelun ja rakennustyön keskeiset toimijat ja heidän tarkastustehtävänsä, viranomaiskatselmukset ja -tarkastukset sekä muut selvitykset ja toimenpiteet rakentamisen laadusta huolehtimiseksi. Aloituskokouksessa sovittuja menettelyitä on noudatettava rakennustyössä. RL 110 §

Rakentaminen suunnittelutarvealueella / suunnittelutarveratkaisu

Suunnittelutarvealueella tarkoitetaan lähinnä kaavoittamattomia taajaan asuttuja kyläkeskuksia tai vastaavia alueita. Ennen rakentamisluvan myöntämistä tällaiselle alueelle tarvitaan erillinen ns. suunnittelutarveratkaisupäätös. Menettely vastaa entistä taaja-asutuspoikkeuslupa-käytäntöä.

Poikkeaminen

Joissakin tilanteissa ennen rakentamisluvan myöntämistä tarvitaan ns. poikkeamispäätös. Tällaisia kohteita ovat mm. kaavoittamattomille rannoille rakennettavat loma-asunnot, rakennusoikeuksieen vähäistä  suuremmat ylitykset, eräät rakennussuojelua koskevat asiat , rakennuskieltoasiat sekä vahvistetun asemakaavan vastaiset hankkeet. Lisäksi ranta-alueella olevan loma-asunnon muutos asuinrakennukseksi vaatii poikkeamisluvan.

Rakennus-,  toimenpideluvan ja ilmoituksen voimassaoloaika

Rakennustyön aloittamisesta on ilmoitettava rakennusvalvontaviranomaiselle.

Rakennustyöt on myönnetyn luvan tai viranomaishyväksynnän perusteella aloitettava kolmen vuoden kuluessa luvan myöntämisestä. Mikäli rakennustöitä ei ole aloitettu, lupa tai hyväksyntä raukeaa ellei sen voimassaoloaikaa anota jatkettavaksi ennen kolmen vuoden määräajan umpeen menoa. Luvan tai hyväksynnän voimassaoloa työn aloittamista varten voidaan pidentää enintään kahdella vuodella.

Rakennustyöt on saatettava loppuun viiden vuoden kuluessa luvan myöntämisestä. Lupa tai hyväksyntä raukeaa ellei voimassaololle haeta erityisestä syystä pidennystä. Pidennystä tulee hakea ennen lupa-ajan tai hyväksynnän umpeutumista. Määräaikaa voidaan pidentää enintään kolmella vuodella kerrallaan.

Luvaton rakentaminen

Voimassa olevan rakentamislainsäädännön mukaan rakennuksen rakentamiseen on oltava rakentamislupa. Myös rakennuksen laajentamiseen ja uudestaan rakentamiseen sekä rakennuksen tai sen osan käyttötarkoituksen olennaista muuttamista varten tarvitaan rakentamislupa. Mikäli rakennus on rakennettu ilman asianmukaista rakentamislupaa, on kysymyksessä luvaton rakentaminen. Havaittuaan luvatonta rakentamista, velvoittaa rakennusvalvontaviranomainen asianomaista hakemaan kohteelle rakentamislupaa. Lupa myönnetään jälkikäteen, jos edellytykset siihen ovat olemassa. Mikäli lupaa ei voida myöntää, velvoitetaan omistaja purkamaan luvatta tehty rakennus pois. Lupamaksut luvattoman rakentamisen osalla ovat kaksinkertaiset luvalliseen verrattuna. Rakennusvalvontaviranomainen harkitsee myös tapauskohtaisesti, ilmoitetaanko asia poliisiviranomaiselle esitutkintaa varten.

Pakkokeinot

Rakentamislaissa todetaan, että jos joku ryhtyy säännösten tai määräysten vastaiseen toimintaan taikka laiminlyö niihin perustuvan velvollisuutensa, voi kunnan rakennusvalvonta- viranomainen päätöksellään velvoittaa niskoittelijan määräajassa oikaisemaan sen, mitä on tehty tai lyöty laimin. Tällaisten velvoittavien päätösten tehosteena voidaan käyttää uhkasakkoa tai teettämisuhkaa. Rikkomuksia, joihin pakkokeinoja yleensä käytetään ovat luvaton rakentaminen, luvan vastainen toiminta tai muu näihin rinnastettava toiminta

Rakennusvalvonnan arkistopalvelu

Vanhoja lupa-asiakirjoja ja piirustuksia säilytetään rakennusvalvonnan arkistossa. Arkistosta löytyy pääsääntöisesti lupapäätöksiä, hakemusasiakirjoja, vahvistettuja pääpiirustuksia sekä toimitettuja erityissuunnitelmia. Lisäksi arkistosta löytyy rakennustyön valvontaan liittyvät asiakirjoja, kuten loppukatselmuspöytäkirjoja. Huomioitavaa kuitenkin on, että aineiston laatu ja laajuus riippuu rakentamisajankohdasta. Vanhoista rakennuksista (1940-luku ja vanhemmat) ei välttämättä löydy asiakirjoja kunnan arkistosta.

Asiakirjoja haetaan ja noudetaan asiakkaan nähtäville ja niistä on mahdollisuus saada kopioita (tulosteet eivät ole mittakaavassa). Mikäli asiakirjakopiot halutaan täysmittaisina, käytetään kopiolaitosta. Tällöin normaalin palvelumaksun lisäksi asiakkaalta peritään kopiolaitoksen laskuttamat kulut.

Asiakirjojen tilaus ja toimitus

Asiakirjoja noudetaan pääasiassa kirjallisten tilausten perusteella. Tilaukset tehdään Rakennusvalvonnan asiakirjatilaus –lomakkeella. Lomakkeen voi toimittaa paperisena tai sähköpostiviestillä.

Asiakirjat toimitetaan tilauksessa ilmoitetulla tavalla: sähköpostilla tai postitse. Asiakkaan on myös mahdollista tulla rakennusvalvontaan tutustumaan asiakirjoihin. Asiakirjat toimitetaan tilausjärjestyksessä ja toimitusaika on pääsääntöisesti n. 7 – 14 työpäivää.

Asiakirjatilaukset voi toimittaa toimistosihteeri Kati Niemelle ([email protected])

Maksut

Tiedonhausta peritään kulloinkin voimassa olevan palvelutaksan mukainen maksu (kts. ”Asiakirjoista, kopioista ja tulosteista sekä tiedonhausta perittävät maksut”).

Rakentamisen säädökset

Rakennusjärjestys
Rakennusjärjestys

Eurajoen kunnan rakennusjärjestys 1.7.2024 alkaen

Rakennusvalvonnan maksut
Rakennusvalvonnan taksa 1.1.2025 alkaen

Rakentamislaki
Rakentamislaki

Suomen rakentamismääräyskokoelma
Rakentamismääräykset

Rakennusvalvonnan ohjeet

Linkkejä

Yhdyskunnat & ympäristö
Kuntaliiton asiantuntijapalvelut yhdyskunnat ja ympäristö

Kaavoitus
Kaavoitus

Vesi- ja viemärisuunnitelmat
Vesihuoltolaitos

Tiesuunnitelmat
Yleiset alueet ja liikenneväylät

Kuulutukset
Eurajoen kunnan kuulutukset

Yhteystiedot

Sähköinen lupa-asiointipalvelu

www.lupapiste.fi

Julkipano – Lupapiste

Rakentamiseen liittyvien asioiden ohjauksessa ja neuvonnassa Sinua palvelevat:

Rakennustarkastajat
Rakennustarkastajat tavoitettavissa varmimmin puhelimitse tiistaisin ja torstaisin klo 9-11.30.
Virastokäynnit ajanvarauksella.

Tiina Lattu
Rakennustarkastaja
puh. 044 431 2709
etunimi.sukunimi(at)eurajoki.fi

Leena Rantamäki
Rakennustarkastaja
puh. 044 431 2519
etunimi.sukunimi(at)eurajoki.fi

Kati Niemi
toimistosihteeri
puh. 044 312 4212
etunimi.sukunimi(at)eurajoki.fi

Ajankohtaista

Rakentamismääräyskokoelman mittava uudistus 2013-2017. Valmis listaus vuoden 2018 alusta voimaan tulevista ympäristöministeriön säädöksistä.

http://www.ym.fi/fi-FI/Ajankohtaista/Uutiset/Ymparistoministerion_hallinnonalan_vuode(45504)

Vapaa-ajanasunnon käyttötarkoituksen muuttaminen vakituiseksi asunnoksi ranta-alueilla

Go to Top