Eurajoki-logo, linkki etusivulle
Ohjattu liikunta2023-02-01T09:32:46+02:00
Vapaa-aika

Ohjattu liikunta

Voi hyvin liikuntakalenteri keväälle 2023 viikot 2-17

Tulosta kevään liikuntakalenteri kokonaisuudessaan Voi hyvin-liikuntakalenteri kevät 2023

Hyvinvointi- ja terveysvalmennus (HyTe)

Kaipaatko muutosta elintapoihisi ja tarvitset siihen tukea? Hyvinvointi- ja terveysvalmennus on ennaltaehkäisevää toimintaa, jonka tavoitteena on hyvinvoinnin ja terveyden ylläpito, toimintakyvyn lisääminen ja lisäsairauksien ennaltaehkäisy sekä osallisuuden vahvistaminen. Lisää tietoa ja yhteystiedot seuraavasta linkistä Hyte valmennus

Tuettua vesiliikuntaa

Lähiseudun uimahallien (Pori, Rauma, Eura, Harjavalta ja Ulvila) kanssa on sovittu, että Eurajoen pääkirjastosta (Weenertie 1) ja Luvian lähikirjastosta (Lukkarilantie 4) saa leimallisen lapun, jolla on oikeutettu saamaan 50%:n alennuksen joko sarjalipuista tai rannekkeeseen ladattavista uintikerroista uimahallin kassalla. Myös Rauman vesijumppiin voi hankkia Eurajoen pääkirjastosta leimallisen alennuslipukkeen.

Omasta toimintakyvystä huolehtiminen päivittäin on erittäin tärkeää. Olemme koonneet vinkkejä oman fyysisen ja mielen hyvinvoinnin ylläpitämiseksi kotioloissa ja ulkoilmassa. Erityisesti ikääntyviä tulisi kannustaa päivittäiseen liikuntaan ja mielen virikkeisiin, jotta toimintakyky ei pääsisi laskemaan.

Harrastustoiminnan rajoitusten vuoksi voi kotonaoleilua piristää katsomalla verkon välityksellä esim. konsertteja ja lapsille suunnattuja muskareita. Koko perheelle löytyy myös lukemista ja kuunneltavaa kirjaston sähköisistä e-aineistoista.

Liikuntavinkkejä ikäihmisille

  • liikuntaneuvojan ohjeistama Keppijumppa
  • Jalat vahvaksi-tuolijumppa yhdessä liikuntaneuvoja-Paulan kanssa
  • Ikäinstituutin tuolijumppa(tulostettava pdf)
  • Ikäinstituutin Liikettä nilkkoihin-jumppa yhdessä musiikkileikkikoululaisten kanssa
  • Ikäihmisille suunnattua liikuntaa löytyy myös Kuntoa kunnalle-sivustolta.
  • Aivojumppaa vertaisohjaajamme Sirpan vetämänä. Jumppa vetreyttää verenkiertoa vilkastuttavaa koko kehossa. Klikkaa tästä aivojumppaa ja kokeile sinäkin!
  • Asahi-terveysliikunta rentouttaa mieltä ja kehoa sekä vahvistaa lihaksistoa ja tasapainoa. Asahi sopii kaiken ikäisille, joten lähde liikkumaan yhdessä vertaisohjaajamme Pirkon ohjauksessa.
  • Jalkoja vahvistava Kuminauhajumppa Paulan ohjeilla: Kuminauhajumppa 2
  • Koko kehoa vahvistava kuminauhajumppa Paulan ohjeilla: Kuminauhajumppa 3

Kuntoa kunnalle-sivusto:

Kuntoa kunnalle-sivusto tarjoaa eurajokelaisille kotona toteutettavaa liikuntaa, tietoa mielen hyvinvoinnista ja terveellisestä ravinnosta. Tutustu sivuihin www.kuntoakunnalle.fi/eurajoki ja lähde liikkumaan tuttujen Lasse Virenin, Matti Heikkisen, Janni Hussin ja muiden suomalaisten valmentajien ja urheilijoiden ohjaamana!

Sivustolla videoita, harjoitusohjelmia ja vinkkejä mm. juoksuun, ikävalmennukseen, kehonhuoltoon, kotijumppaan, frisbeegolfiin ja ravintovalmennusta. Paremman mielen valmennuksessa terapeutit antavat neuvoja korona-ahdistukseen, palautumiseen, uneen ja esim. kännykän käytön hallitsemiseen.

Liikuntaneuvoja-Paulan ohjevideo Kuntoa kunnalle-sivuston käyttöön: https://www.facebook.com/eurajoenkunta/videos/217125962861254/

Lisätiedot

Liikuntaneuvoja
Jonna Halminen
044 4312531

Terveysliikuntasuositukset

Viikoittainen liikkumisen suositus 18–64-vuotiaille kertoo terveyden kannalta riittävän viikoittaisen liikkumisen määrän ja antaa esimerkkejä liikkeen lisäämiseen arjessa. Kymmenen vuotta käytössä ollut liikuntapiirakka on samalla muuttunut aikuisten liikkumisen suositukseksi.

Viikoittainen liikkumisen suositus yli 65-vuotiaille tiivistää terveyden kannalta riittävän viikoittaisen liikkumisen määrän ja antaa esimerkkejä liikkeen lisäämiseen arjessa. Kymmenen vuotta käytössä ollut liikuntapiirakka yli 65-vuotiaille on samalla muuttunut 65+ liikkumisen suositukseksi. Ikäihmisten suosituksessa painotetaan 18–64-vuotiaiden suosituksia enemmän lihasvoimaa ja tasapainoa, joilla on vaikutusta erityisesti arjessa selviytymiseen, liikkumiskykyyn sekä esimerkiksi kaatumisten ehkäisyyn. Suositus korostaa liikkumisen monipuolisuutta. Tavoitteena on toimintakykyä ylläpitävä tai parantava liikkuminen.

Yhteystietoja

Liikuntaneuvoja
Jonna Halminen, p. 044 431 2531

Sähköpostit muotoa
etunimi.sukunimi(at)eurajoki.fi

Ajankohtaista

Go to Top