Voi hyvin -toiminta

Eurajoella liikutaan kesälläkin! Oheisessa kesäjumpat-kalenterissa on sekä kunnan että muiden järjestäjien kesäjumpat. Kunnan ryhmät ovat kaikilla avoimia ja niitä pidetään touko-, kesä- ja elokuussa. Muista tarkistaa aloitus- ja lopetusajankohta, sillä ne vaihtelevat järjestäjän mukaan.
Kesäjumpat 2017

Voi hyvin -ohjelman jumpat pyörähtävät käyntiin viikolla 3 ja päättyvät viikolla 17. Ryhmät ovat kaikille kuntalaisille avoimia ja lähes kaikki Voi hyvin -ryhmät ovat maksuttomia (ti-ilta ohjattu kuntosali ja pe vesijumpat omakustanteinen sisäänpääsy). Tästä löydät kalenterin sekä ryhmien kuvaukset ja muut Eurajoen ryhmäliikunnat koottuna. Tervetuloa mukaan!

Voi hyvin -kalenteri (pdf)
Voi hyvin -ryhmien kuvaukset (pdf)

Lisätiedot
Liikunta- ja hyvinvointineuvoja
Sarianna Helminen
044 312 4437

Liikunta, ravitsemus, lepo ja hyvinvointi

Säännöllinen liikunta pitää yllä mielialaa ja saattaa vähentää tai lievittää masennus- ja ahdistuneisuusoirehdintaa ja siten säilyttää toimintakykyä.

Terveysliikunnalla on lukuisia myönteisiä vaikutuksia elimistön toimintoihin:
vahvistaa luustoa

  • tehostaa energia-aineenvaihduntaa
  • parantaa sydän- ja verenkiertoelimistön toimintaa
  • alentaa kohonnutta verenpainetta ja korkeaa kolesterolia
  • parantaa insuliiniherkkyyttä
  • edistää painonhallintaa
  • parantaa tasapainoa
  • lisää vastustuskykyä
  • ehkäisee useimpia kansansairauksia
  • nostaa mielialaa ja yleistä vireystilaa

Riittävän hyvä ja omalle keholle sopiva ruokavalio on tärkeä jokaiselle hyvinvoinnin osa-alueelle. Kun keho saa riittävästi ja sopivin väliajoin laadukasta ruokaa, mieli ja aivot pysyvät virkeinä, keho jaksaa liikkua ja unen laati säilyy. Tärkeimpiä muistettavia asioita ravitsemuksessa ovat säännöllinen ateriarytmi, runsaasti kasviksia ja sopivasti proteiinia ja hiilihydraattia hyvistä lähteistä sekä paljon pehmeitä rasvoja. Ravitsemus on myös painonhallinnan kannalta erittäin tärkeä, ellei tärkein tekijä.

Keho tarvitsee myös lepoa eikä ihminen jaksa määrättömästi. Aivot venyvät, eivät kuitenkaan rajattomasti. Aivot tarvitsevat unta toimiakseen tehokkaasti. Unen aikana aivot ja koko keho elpyvät päivän rasituksesta. Yön aikana aivot luovat aivosolujen välisiä yhteyksiä ja käsittelevät päivän kokemuksia ja tunteita sekä täydentävät kuluneita energiavarastoja. Unen aikana eletyt tapahtumat kertautuvat ja järjestäytyvät uudelleen. Uni edistää oppimista, sillä muistijäljet aktivoituvat uudelleen säilytettäviksi ja valitut tiedot tallentuvat pitkäkestoiseen muistiin.  Ihmisaivojen tiedonkäsittelyjärjestelmä on häiriöherkkä: väsymys, voimakkaat tunnetilat ja useat lääkeaineet sekä päihteet heikentävät sen toimintavarmuutta.

Terveysliikuntasuositukset

UKK-instituutin kehittämään Liikuntapiirakkaan on kiteytetty terveysliikunnan suositus 18–64-vuotiaille. Myös yli 65-vuotiaiden terveysliikunnan suosituksesta on tehty oma liikuntapiirakkansa. Lisäksi on julkaistu useita liikuntaan liittyviä erityissuosituksia.

Viikottainen liikuntapiirakka alle 65-vuotiaille (PDF)
Viikottainen liikuntapiirakka yli 65-vuotiaille (PDF)

Asiakaspalvelu ja neuvonta

Liikunta- ja hyvinvointineuvoja
Sarianna Helminen, p. 044 312 4437

Liikuntaneuvoja
Jonna Halminen, p. 044 431 2531

Sähköpostit muotoa
etunimi.sukunimi(at)eurajoki.fi

Ajankohtaista